Heb je al gehoord van de zero-emissiezones en wat de impact van deze ontwikkeling is op je (toekomstige) bestelbus?
Met de introductie van zero-emissiezones in 2025, staat ondernemers met bedrijfsbusjes een belangrijke verandering te wachten. Deze nieuwe regelgeving, gericht op het verminderen van vervuiling in grote steden, heeft directe gevolgen voor de keuze en het gebruik van je (toekomstige) bestelauto. Ontdek in onze blog alles over de impact van deze zones op jouw onderneming en hoe je je kunt voorbereiden op deze verandering.
Gemeenten in Nederland mogen vanaf 1 januari 2025 een stadsgebied aanwijzen waar geen vervuilende bestelbussen en vrachtwagens mogen rijden.
Dit met als doel om de fijnstof- en CO2-uitstoot in de Nederlandse steden te verminderen en de klimaatdoelstellingen te halen.
Dat gebied is een zero-emissiezone (ZE-zone)
De omtrek van een ZE-zone is minstens het stadscentrum plus eventueel de omliggende wijken. Hoewel het klimaatakkoord ‘middelgrote zero-emissie zones’ beschrijft, bepalen gemeenten zelf waar de grenzen van het gebied lopen of hoe groot de zone precies is.
Voor jou als ondernemer kan dit een grote impact hebben op de bedrijfsbus die het beste past bij je situatie.
Daarnaast is het ook belangrijk om te weten dat er een verschil is tussen milieuzones en zero-emissiezones. Hieronder maken we duidelijk hoe dit precies zit.
Let op: Een zero-emissiezone is niet hetzelfde als een milieuzone.
Een milieuzone is namelijk een door de gemeente bepaald gebied waar dieselvoertuigen nu al niet meer in mogen, dus ook personenauto’s op diesel!
Een zero-emissiezone focust zich daarentegen alleen op bedrijfsbussen. Dit betekent dat regelgeving niet van kracht is op personenauto’s.Een aantal steden heeft nu al een milieuzone ingevoerd. Bekijk de kaart in de volgende
In ongeveer 30 steden in Nederland komen er zero-emissiezones. Wanneer deze regeling ingaat verschilt per stad.
In de afbeelding hierboven zie je ingangsdata per stad.Ontdek op de onderstaande kaart welke steden al een zero-emissiezone hebben aangekondigd en per wanneer deze ingaan.
Of je een zero-emissiezone in mag met je (toekomstige) bedrijfsbus en voor hoelang nog, hangt af van de emissieklasse (uitstoot) van je bedrijfsauto. Vanaf 2025 moeten alle nieuwe bestelauto's en vrachtwagens in de ZE-zone uitstootvrij zijn.
Voor al rijdende bedrijfsbussen op kenteken geldt een overgangsregeling tot 2030.
Bestelauto’s met een emissieklasse van EURO 4 of lager mogen vanaf 1 januari 2025 de ZE-zone niet meer in. Mocht je als ondernemer dus in een bedrijfsbus met EURO 4 of lager rijden en moet je in zero-emissiezones rijden, dan heb je dus een nieuwe bedrijfsbus nodig die aan deze normen voldoet.
Voor bepaalde type bedrijfsauto’s heeft de overheid een overgangsregeling opgesteld. Hiermee kan je tot een bepaalde datum nog wél een zero-emissiezone in.
Dat geldt voor:
Bestelauto Euro 5: tot 1 januari 2027.
Bestelauto Euro 6: tot 1 januari 2028.
Vrachtwagen Euro 6 (bakwagen of laadwagen) die op 1 januari 2025 maximaal 5 jaar oud is: tot 1 januari 2030.
Vrachtwagen Euro 6 (trekker) die op 1 januari 2025 maximaal 8 jaar oud is: tot 1 januari 2030.
Mag je met een bedrijfsbus de ZE-zones niet in?
Dit kan het geval zijn als je bedrijfsbus bijvoorbeeld te oud is en je buiten de overgangsregeling valt (rolstoeltoegankelijk). Soms kun je dan gebruikmaken van een vrijstelling of een ontheffing.
Recentelijk zijn er ook berichten opgedoken over uitzonderingen voor kleine ondernemers, zoals bakkers en bloemisten. Dit betekent dat deze ondernemers langer gebruik kunnen blijven maken van hun tweedehands bestelwagens in binnensteden.
Een vrijstelling is op basis van kenteken en krijg je automatisch. Een ontheffing moet je zelf aanvragen.
Mag jouw bedrijfsbus vanaf 2025 de zero-emissiezones nog in? Check het met de Zero-emissie checker aan de hand van je kenteken!
In deze blog hebben we de belangrijkste aspecten van de aanstaande zero-emissiezones in Nederlandse steden vanaf 2025 behandeld. We bespraken hoe deze nieuwe regelgeving invloed zal hebben op jouw bedrijfswagen keuze; met een specifieke focus op de verschillen tussen dieselbussen met Euro 5 of 6 norm en elektrische voertuigen.
Bedrijfsbussen met Euro 5-norm: Hiermee heb je toegang tot de Zero-emissie zones tot 2027. Wees je dus bewust van deze toegankelijkheid en de mogelijke invloed op de restwaarde.
Bekijk hier ons aanbod bedrijfsbussen met Euro 5-norm
Bedrijfsbussen met Euro 6-norm: Hiermee heb je tot 2028 toegang tot de zero-emissiezones.
Bekijk hier ons aanbod bedrijfsbussen met Euro 6-norm
Elektrische Voertuigen: Dit is de langetermijn keuze voor toegang tot alle ZE-zones. De overstap naar elektrisch is niet alleen milieuvriendelijk, maar ook een slimme stap gezien toekomstige regelgevingen en beschikbare subsidies.
Bekijk hier ons aanbod elektrische voertuigen
Als ondernemer is het belangrijk om nú te handelen voor een duurzame toekomst. Kies daarom de juiste bedrijfsbus door rekening te houden met de emissievrije zones en de veranderingen in BPM vanaf 2025!
De overheid biedt hulp om de kosten te verlagen bij de overstap naar emissieloze bestelauto’s of vrachtwagens.
Als ondernemer kun je namelijk profiteren van verschillende subsidies wanneer je kiest voor elektrisch rijden. De drie belangrijkste subsidies zijn de SEBA, MIA en Vamil subsidie.
In deze blog zetten we de belangrijkste subsidies en voordelen voor je op een rij en vertellen we je hoe je deze kunt aanvragen.
Heb jij na het lezen van deze blog nog vragen over welk voertuig (met passende emissieklasse) het beste past bij jouw situatie? Plan hieronder een vrijblijvend gesprek in met een van onze lease-experts die je hierin kan adviseren.
Neem voor vragen gerust contact op.