Veranderingen in autobelasting 2025: wat je moet weten als ondernemer

Rijd jij in 2025 zakelijk of overweeg je dit jaar een nieuwe bedrijfswagen aan te schaffen? Dan is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de veranderde belastingsregels.

Dit jaar zijn er onder andere wijzigingen in bijtelling voor elektrische auto’s, belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) op bedrijfswagens en motorrijtuigenbelasting (mrb). Deze wijzigingen kunnen een flinke impact hebben je zakelijke kosten.

Benieuwd welke wijzigingen in 2025 van start zijn gegaan? In deze blog zetten we de belangrijkste veranderingen voor ondernemers op een rij en wat ze voor jou betekenen.

Sofie van der Zee
Sofie van der Zee
Auteur
minuten leestijd

Bijtelling voor elektrische auto’s stijgt

De lage bijtelling voor elektrische auto’s wordt afgebouwd, wat gevolgen heeft voor ondernemers die elektrisch rijden of elektrisch willen leasen.

In 2025 is de bijtelling gestegen van 16% van 17% voor het aankoopbedrag tot €30.000,-. Voor het bedrag daarboven betaal je 22% bijtelling.

Vanaf 2026 wordt de bijtelling voor elektrische auto’s gelijkgetrokken met die van brandstofauto’s en wordt standaard 22%. Voor brandstofauto’s zal er niets veranderen.

Wel geldt er een overgangsregeling. Dit houdt in dat auto’s tot 5 jaar na hun datum eerste toelating (DET) de oude bijtelling behouden.

Dit betekent dat als je een elektrische auto uit 2023 koopt, je nog steeds profiteert van 16% bijtelling. Hierdoor kan het alsnog voordelig zijn om een elektrische auto aan te schaffen.

Bekijk onze voorraad elektrische personenauto’s >


Afschaffing BPM-vrijstelling op nieuwe bestelauto’s

Wil je als ondernemer een nieuwe diesel bedrijfswagen kopen? Dan zal je nu BPM moeten betalen.

Vanaf 2025 vervalt namelijk de BPM-vrijstelling voor ondernemers op nieuwe bestelauto’s. Dit betekent dat je BPM moet betalen voor elke bestelauto waarvan de DET na 1 januari 2025 valt.

BPM-berekening:

  • De BPM wordt berekend op basis van €74,41 per gram CO2-uitstoot per kilometer

  • Stel je koopt een nieuwe bestelauto van €30.000,- met 185 gram CO2-uitstoot, dan betaal je vanaf dit jaar €13.765,85 (185 x 74,41) aan BPM extra over het aankoopbedrag.

Koop of financial lease je een bestelauto met een DET van uiterlijk 31 december 2024 en gebruik je deze meer dan 10% zakelijk? Dan geldt de oude ondernemers overgangsregeling en hoef je geen BPM te betalen.

Voor emissievrije bestelauto’s hoef je alleen de vaste voet aan BPM te betalen. Lees voor meer informatie hierover verder op deze pagina!

Ga naar onze BPM-vrije occasion bestelauto’s >


Aanpassing BPM-tarieven voor personenauto’s

De BPM-regeling wijzigt niet alleen voor bestelauto’s, maar ook voor personenauto’s. Vanaf 1 januari 2025 zijn de BPM-tarieven voor personenauto’s aangescherpt, wat kan leiden tot hogere kosten bij de aanschaf van een nieuwe auto.

Wil je meer informatie? De exacte berekening en tarieven voor jouw personenauto vind je op de website van de Belastingdienst.


Verandering BPM vaste voet

Koop, financial lease of importeer je je bedrijfswagen? Dan ben je verplicht de zogeheten vaste voet aan BPM te betalen. Dit kan je zien als een eenmalig instapbedrag.

Per 2025 is dit bedrag verhoogd van €440,- naar €667,-.

Emissievrije bedrijfswagens, zowel personen- als bestelauto’s, zijn doorgaans vrijgesteld van de BPM-regeling die we hiervoor hebben genoemd. Voor deze voertuigen hoef je daarom alleen de vaste voet te betalen.


Mrb-vrijstelling voor hybride- en elektrische auto’s vervalt

Slecht nieuws voor elektrische auto-eigenaren: de mrb-vrijstelling voor volledig elektrische auto's wordt afgebouwd. Over de komende jaren zal je steeds meer moeten betalen:

  • 2024: volledig vrijgesteld van mrb

  • 2025: je betaalt 25% van het reguliere tarief

  • 2026: je betaalt 75% van het reguliere tarief

  • 2030: geen korting meer, je betaalt 100% van het reguliere tarief

Voor personenauto's met een CO₂-uitstoot van 1 tot en met 50 gram per kilometer betaal je vanaf 1 januari 2025 75% van het reguliere MRB-tarief, in plaats van de eerdere 50%.

Voor plug-in hybrideauto’s betaal je vanaf 2025 75% (korting van 25%). In 2026 vervalt deze korting en betaal je het volledige bedrag mrb.


Hogere MRB voor oude diesels

Om vervuilende voertuigen uit te faseren, wordt de mrb voor oudere dieselauto’s en bussen zonder fabrieksroetfilter verder verhoogd.

Dit zorgt ervoor dat ondernemers met een gemiddelde bestelauto jaarlijks €62,- meer gaan betalen. Voor personenauto’s in de gewichtsklasse van 1.350 tot 1.450 kg stijgt de belasting met gemiddeld €225,- per jaar.


Verlaging mrb voor bestelauto’s

Vanaf 1 januari 2025 gaat de mrb voor bestelauto’s van ondernemers omlaag met 4,34%. Na indexatie komt de uiteindelijke verlaging uit op ongeveer 3,2%, wat een besparing oplevert op de vaste lasten.


Accijns op brandstoffen blijven hetzelfde

Goed nieuws voor ondernemers die veel onderweg zijn: de accijns op brandstof blijven in 2025 gelijk aan de tarieven van 1 juli 2023.

De tijdelijke verlaging wordt dus wederom met een jaar verlengd.

De accijnstarieven per liter blijven als volgt:

  • Benzine: €0,79

  • Diesel: €0,52

  • LPG/LNG: €0,19



Dit waren de grootste belastingswijzingen van 2025 die inmiddels zijn ingevoerd.

De bijtelling voor elektrische auto’s is gestegen, de BPM-vrijstelling voor nieuwe bestelauto’s is afgeschaft en de mrb voor oudere diesels is verder verhoogd.

Aan de andere kant blijven de accijns op brandstoffen hetzelfde en wordt de mrb voor bestelauto’s van ondernemers licht verlaagd.

Heb je nog vragen of zoek je hulp bij het kiezen van een geschikte bedrijfswagen? Neem dan vrijblijvend contact op met onze specialisten of bekijk ons aanbod.

Hulp nodig bij auto leasen?

Neem voor vragen gerust contact op.

Telefoon
Geef ons een belletje.
Whatsapp
Stuur ons een bericht.