Stel je voor dat je straks duizenden euro’s extra betaalt voor precies dezelfde bedrijfsbus. Dat wil je toch voorkomen?
Vanaf 1 januari 2025 betalen ondernemers BPM op bedrijfsbussen. Zorg dus dat je bus op tijd is geregistreerd, want door de toenemende drukte bij de RWD kan de registratie doorschuiven naar 2025. Hierdoor loop je het risico dat je zomaar een extra €12.000 aan BPM moet betalen.
Daarom adviseert de RDW om vóór 1 november 2024 je gewenste bedrijfsbus aan te schaffen om zeker te zijn van BPM-vrijstelling. Wacht dus niet langer en onderneem vandaag nog actie!
Wil je meer weten over de nieuwe BPM-regeling in 2025 en de berichtgeving van het RDW? Lees dan verder en ontdek hoe je duizenden euro’s bespaart!
BPM staat voor Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen. Dit is belasting die je betaalt zodra je een bedrijfsbus op Nederlands kenteken registreert. Dankzij de grijskentekenregeling betalen ondernemers momenteel BPM voor bedrijfsbussen.Deze regeling zorgt voor een enorme besparing bij de aanschaf van een nieuwe bedrijfsbus.
Helaas stopt de overheid deze BPM-vrijstelling per 1 januari 2025. Het doel is om de verkoop van emissievrije bedrijfswagens te stimuleren, in lijn met de klimaatdoelen voor 2030 en 2050.
Wat betekent dit voor jou? Dat je vanaf 2025 duizenden euro’s extra gaat betalen voor precies dezelfde nieuwe bedrijfsbus. Wacht dus niet te lang en schaf je nieuwe bedrijfsbus zo snel mogelijk aan om deze kosten te voorkomen.
De BPM op een bedrijfsbus wordt berekend op basis van de CO2-uitstoot per kilometer. Voor elke gram CO2-uitstoot betaal je €66,91.
Aangezien bedrijfsbussen gemiddeld 184 gram CO2 per kilometer uitstoten, kan dit een flinke extra kostenpost betekenen.
Laten we een voorbeeld nemen:
Praktijkvoorbeeld:
Stel, je hebt een mooie Mercedes Sprinter op het oog van €22.000 met een CO2-uitstoot van 200 gram per kilometer. Deze bus moet nog op Nederlands kenteken worden gezet.
Als je deze bus in december aanschaft, loop je het risico dat de registratie pas in 2025 wordt voltooid, waardoor je duizenden euro’s aan BPM moet betalen.
Aanschaf vóór 1 november 2024:
Aankoopkosten: €22.000
BPM-kosten: €0 door BPM-vrijstelling
Totaalbedrag: €22.000
Aanschaf na 1 november 2024:
Aankoopkosten: €22.000
BPM-kosten: 200 x €66,91 = €13.382
Totaalbedrag: €35.382
Dat is een forse extra uitgave bovenop de aanschafprijs!
Door je bedrijfsbus vóór 1 november 2024 te registreren, vermijd je deze kosten en houd je duizenden euro's over voor andere investeringen.
In de onderstaande tabel weergeven we een overzicht van de populairste bedrijfsbus-modellen met hun gemiddelde aankoopprijs in 2024 en de verwachtte aankoopprijs in 2025 door BPM.
Populaire automodellen | Gemiddelde CO2-uitstoot (gram CO2/km)* | Gemiddelde verkoopprijs in 2024** | Verkoopprijs vanaf 2025*** |
---|---|---|---|
Volkswagen Transporter | 180 | €25.000,- | €37.043,80 |
Ford Transit Custom | 175 | €30.000,- | €41.709,25 |
Mercedes-Benz Sprinter | 210 | €35.000,- | €49.051,10 |
Renault Trafic | 160 | €20.000,- | €30.705,60 |
Peugeot Expert | 170 | €18.000,- | €29.374,70 |
Iveco Daily | 220 | €28.000,- | €42.720,20 |
Nissan NV400 | 205 | €15.000,- | €28.716,55 |
Fiat Ducato | 210 | €20.000,- | €34.051,10 |
* De weergeven CO2-uitstoot is een gemiddelde voor het desbetreffende model. De actuele CO2-uitstoot kan verschillen per bus. We raden ondernemers aan dit goed te controleren bij aankoop van een bus.
** Dit betreft de gemiddelde verkoopprijs van het model o.b.v. data op onze website. Actuele prijzen kunnen verschillen.
*** Berekend op basis van: ((gemiddelde CO2-uistoot (kolom 2) * 66,91 euro) + gemiddelde verkoopprijs 2024 uit kolom 3) = verwachtte verkoopprijs in 2025 (Kolom 3)
Hoewel de officiële deadline om een BPM-vrije bedrijfsbus aan te schaffen op 1 januari 2025 is, is het verstandiger om dit vóór 1 november 2024 te doen.
Waarom?
De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) waarschuwt voor lange wachttijden door de toenemende drukte in de laatste maanden van het jaar. Dit betekent dat de registratie van jouw bus mogelijk niet op tijd verwerkt wordt, wat als gevolg kan hebben dat je alsnog BPM moet betalen.
Kortom, hoe langer je wacht, hoe groter het risico dat je registratie pas in 2025 wordt verwerkt en je duizenden euro's extra betaalt voor dezelfde bus.
De RDW raadt ondernemers daarom sterk aan om hun bedrijfsbus vóór 1 november 2024 te registreren. Zo vergroot je de kans dat je bus nog dit jaar op Nederlands kenteken wordt gezet en je profiteert van de BPM-vrijstelling.
Doordat de BPM-vrijstelling vervalt, zullen nieuwe bedrijfswagens duurder worden.
Dit heeft ook invloed op de prijzen van tweedehands bussen, omdat bedrijfswagens die al wél op Nederlands kenteken staan simpelweg meer waard worden. Autorola voorspelt een prijsstijging van 12% voor occasions in 2025.
Om deze prijsstijging voor te zijn is er nu al een toenemende vraag naar tweedehands bedrijfswagens, wat betekent dat prijzen de komende maanden al kunnen stijgen.
Wacht daarom niet te lang en schaf je nieuwe bedrijfsbus aan vóór 1 november 2024 om beperkte keuze en eventuele prijsstijgingen te voorkomen.
Als je je bedrijfsbus vóór 1 november 2024 registreert, profiteer je 3 grote voordelen.
Geen BPM-kosten: bespaar duizenden euro’s door te profiteren van de BPM-vrijstelling
Wees prijsstijgingen voor: ontloop de hogere prijzen voor zowel nieuwe als tweedehands bussen
Genoeg keuzemogelijkheden: wees snel voordat de keuze in BPM-vrije bedrijfswagens beperkt raakt
Nu je op de hoogte bent van de aankomende BPM-veranderingen in 2025, is het verstandig om direct actie te ondernemen. Bij Regeljelease.nl helpen we je bij het kiezen van een geschikte bedrijfsbus, zodat jij kunt profiteren van de BPM-vrijstelling en duizenden euro’s bespaart.
Heb je nog vragen over de BPM-wijzigingen of wil je weten welke BPM-vrije bedrijfsbussen we op voorraad hebben? Ons team van specialisten staat klaar om je te helpen met persoonlijk advies.
Neem contact met ons op of bekijk direct ons ruime aanbod van jong gebruikte BPM-vrije bedrijfsbussen!
Neem voor vragen gerust contact op.