• Home
  • De afschrijving van de lease auto

Afschrijving van de lease auto

Wist je dat jij als ondernemer de kosten van een leaseauto mag afschrijven van je winst?

Afschrijven betekent dat je de kosten van een bedrijfsmiddel verdeeld over de jaren waarin je het gebruikt. Op deze manier mag je van de belastingdienst jaarlijks maximaal 20% van de aanschafwaarde fiscaal aftrekken. 

Wanneer je een auto financial leaset, wordt de auto gezien als een bedrijfsmiddel en staat deze op de balans van je bedrijf. Elk jaar kun je een deel van de kosten (leaseauto) van je winst aftrekken. 

Hierdoor verlaag je de te betalen belasting. 

Dit kan je een behoorlijk fiscaal voordeel opleveren, dat je weer kunt investeren in de verdere groei van je bedrijf.

Op deze pagina leggen we je uit hoe het afschrijven van een leaseauto werkt en laten we je in een voorbeeld zien hoe jij de jaarlijkse afschrijving in jouw situatie kunt berekenen.

Wat zijn afschrijvingskosten?

Afschrijvingskosten zijn kosten die ontstaan door de waardevermindering van een bedrijfsmiddel. Ook wel bekend als het verschil in aanschafkosten en de restwaarde op het moment dat jij de auto weer verkoopt. Gemiddeld vermindert een auto met 10 tot 20% per jaar, waardoor jij jaarlijks kosten maakt.

Door het jaarlijks afschrijven van deze kosten van de winst, kun je de waardevermindering van je auto compenseren door je te betalen belasting te verlagen.

Voorbeeld:

Stel je bedrijf heeft dit jaar €1.000,- winst gemaakt. De afschrijvingskosten van je leaseauto heb je berekend en komt dat jaar uit op €800,-.

Je mag hierdoor €800,- van de €1.000,- winst aftrekken voor belasting, waardoor je over nog maar €200,- belasting betaalt, in plaats van over €1.000,-.

Hoe bereken je vervolgens de afschrijving?

Om te starten met het afschrijven op een bedrijfsmiddel zoals een leaseauto, moet je het bedrag bepalen dat je jaarlijks mag afschrijven. Daarvoor heb je de volgende 3 gegevens nodig:

1. Het aanschafbedrag

Het aanschafbedrag is de prijs waarvoor je de auto aanschaft bij de leverancier, maar zonder btw en bpm. Als BTW-plichtige ondernemer krijg je de btw namelijk terug van de Belastingdienst.

Lees hier meer over de btw teruggave. 

Als je een ondernemer bent met een kleine ondernemingsregeling (KOR) of met BTW-vrijstelling zet je de aanschaffingskosten inclusief BTW op je balans.

2. De restwaarde (verkoopbedrag)

De restwaarde is de waarde van het voertuig op het moment dat je besluit het voertuig te verkopen. Voor het bepalen van de restwaarde kan je overleggen met de leverancier van het bedrijfsvoertuig. Deze persoon kan meestal goed inschatten wat het bedrijfsvoertuig na verloop van tijd nog waard is.

3. Verwachte aantal gebruiksjaren

Een financial lease auto of bedrijfsbus wordt door de meeste ondernemers afgeschreven in een periode van vijf jaar. Dit is het minimale aantal jaren die door de belastingdienst is vastgesteld. Dit betekent dus dat je maximaal 20% per jaar kan afschrijven van de aanschafwaarde.

Komt de afschrijving van je auto uit op 10% per jaar? Dan is de afschrijvingsperiode dus 10 jaar.

Voor het berekenen van de jaarlijkse afschrijvingskosten zetten we de bovenstaande punten in een simpele rekensom:

(Aankoopbedrag - restwaarde) / verwachte aantal gebruiksjaren

Voorbeeld:

Stel je koopt in 2023 een auto middels financial lease. De aanschafprijs van de auto is €28.000,-, dit is het bedrag exclusief btw en bpm. De verwachte gebruiksjaren is 8 jaar en de restwaarde heeft de leverancier geschat op €5.000,-.

Berekening afschrijving
Aanschafkosten: € 28.000
Restwaarde: € 5.000 -
Totale afschrijving: €23.000

Afschrijving per jaar: €23.000 / 8 jaar = €2.875,-

Dit betekent dus dat je jaarlijks €2.875,- van je winst mag aftrekken voor belasting en je minder belasting betaalt. Kijk altijd op belastingdienst.nl voor de laatste richtlijnen wat afschrijven. 

Heb jij nog vragen over Financial Lease en het afschrijven van een leasevoertuig? Neem dan gerust contact op met een van onze lease specialisten. Wij staan je zo snel mogelijk te woord en helpen je bij het vinden van je ideale bedrijfswagen!

Andere artikelen over fiscale voordelen:
De investeringsaftrek
De BTW teruggave
De renteaftrek
De extra aftrekposten

Neem voor fiscaal advies altijd contact op met je boekhouder of financieel adviseur.


Hulp nodig bij auto leasen?

Neem voor vragen gerust contact op.

Telefoon
Geef ons een belletje.
Whatsapp
Stuur ons een bericht.